Kierownik studiów
dr Jacek Kalinowski
e-mail: jacek.kalinowski@finansus.pl
tel.: 42 635 62 75
Sekretariat studiów
Marta Jasińska
Wydział Zarządzania UŁ
Matejki 22/26, 90-237 Łódź, p. 124
tel. 42 635 62 57
e-mail: marta.jasinska@uni.lodz.pl
Cele kształcenia
Przekazanie wiedzy z zakresu:
- podstaw zarządzania uczelniami publicznymi, zarządzania pracą w zespole oraz zarządzania projektami
- uwarunkowań prawnych funkcjonowania uczelni publicznych
- zasad funkcjonowania gospodarki finansowej uczelni publicznych
- obowiązków podatkowych uczelni publicznych, w tym w szczególności w obszarze podatku VAT, CIT, PIT
- podsystemu rachunkowości finansowej w uczelni publicznej, w tym zasad ewidencji zdarzeń gospodarczych w zakresie:
- majątku trwałego,
- rozrachunków (np. z tytułu sprzedaży usług edukacyjnych, z tytułu dostaw, publicznoprawne, rozrachunki w walutach obcych, z pracownikami, itd.)
- gospodarki pieniężnej uczelni publicznych
- funduszy podstawowych oraz funduszy specjalnych (ZFŚS, FPMSiD)
- źródeł finansowania,
- ujmowania i rozliczania przychodów i kosztów działalności dydaktycznej, badawczej
i organizacyjnej, w tym w szczególności: krąg kosztowy, obroty wewnętrzne, wewnętrzne ceny transferowe - kalkulacji kosztu wytworzenia produktów (książek, periodyków, itp.)
- zasad ewidencji i rozliczania kosztów wynagrodzeń oraz pochodnych od wynagrodzeń
- podsystemu rachunkowości zarządczej w uczelni publicznej, w tym w szczególności:
- istoty podejścia projektowego do zarządzania działalnością dydaktyczną i badawczą uczelni,
- zasad klasyfikacji, ewidencji oraz rozliczania kosztów i przychodów według kryteriów: rodzajowego, podmiotowego (według podmiotów wewnętrznych uczelni) oraz przedmiotowego (według poszczególnych projektów realizowanych przez uczelnię)
- zasady odpowiedzialności za przychody, koszty i wyniki w podmiotach wewnętrznych uczelni,
- procedur rozliczania kosztów świadczeń wewnętrznych, w tym w szczególności procesu utrzymania infrastruktury uczelni (budynków, budowli i ich wyposażenia), procesu działalności pomocniczej uczelni (np. działu transportu, działu energetycznego, itd.) oraz podmiotów realizujących procesy podstawowe
(np. dziekanaty, instytuty, katedry, itd.) - systemu wewnętrznych cen transferowych
- zasady kalkulacji kosztów projektów dydaktycznych i badawczych realizowanych przez uczelnię
- zasad budżetowania przychodów i kosztów uczelni oraz realizowanych w niej projektów długoterminowych
- zasad kontroli wykonania budżetu i analizy odchyleń
- wieloblokowego i wielostopniowego rachunku kosztów, przychodów i wyników
- zasad sporządzania sprawozdań finansowych oraz innych sprawozdań zewnętrznych specyficznych dla uczelni publicznej
- zasad sporządzania raportów wewnętrznych dla potrzeb zarządzania uczelnią (wydziałowe plany rzeczowo finansowe, karty projektu, itd.)
- wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających system informacyjny rachunkowości, w szczególności zastosowanie arkusza kalkulacyjnego Excel.
Adresaci studiów
Studia adresowane są przede wszystkim do pracowników działów kwestury, w szczególności: działów księgowości, działów finansowych, działów płac, działów ds. zarządzania majątkiem trwałym uczelni publicznych, oraz innych działów o podobnym zakresie prac.
Czas trwania studiów
Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się zasadniczo co dwa tygodnie, w piątki i soboty.
Program studiów
Lp | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Rodzaj zaliczenia | Godziny zajęć | ECTS |
SEMESTR I i II | |||||
1 | Podstawy zarządzania | Wykład (konwersatorium) zakończony zaliczeniem | zaliczenie na ocenę | 16 | 2 |
2 | Podstawy prawne funkcjonowania uczelni publicznej | Wykład (konwersatorium) zakończony egzaminem | zaliczenie na ocenę | 16 | 2 |
3 | Prawo podatkowe | Wykład (konwersatorium) zakończony egzaminem | egzamin | 16 | 3 |
4 | Podstawy rachunkowości finansowej | Wykład (konwersatorium) zakończony egzaminem | egzamin | 44 | 13 |
5 | Podstawy rachunkowości finansowej | Ćwiczenia | zaliczenie na ocenę | 20 | |
6 | Podstawy rachunkowości finansowej | Laboratorium | zaliczenie na ocenę | 8 | |
7 | Podstawy rachunkowości zarządczej | Wykład (konwersatorium) zakończony zaliczeniem | zaliczenie na ocenę | 32 | 9 |
8 | Podstawy rachunkowości zarządczej | Laboratorium | zaliczenie na ocenę | 20 | |
9 | Wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających system informacyjny rachunkowości | Laboratorium | zaliczenie na ocenę | 16 | 4 |
10 | Praca końcowa | 5 | |||
Suma | 188 | 38 |
Świadectwo
Po osiągnięciu wszystkich założonych w programie kształcenia efektów kształcenia słuchacze otrzymują świadectwo (z godłem państwowym) Uniwersytetu Łódzkiego ukończenia studiów podyplomowych.
Zasady rekrutacji
Studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych I i II stopnia. Aplikując o przyjęcie na studia kandydaci zobowiązani są do dostarczenia do sekretariatu studiów wymaganych dokumentów:
- odpis lub potwierdzona za zgodność z oryginałem przez UŁ kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia,
- wypełniony kwestionariusz osobowy,
- jedno zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm,
- skierowanie z zakładu pracy, jeżeli będzie on finansował koszty studiów.
- Oświadczenie BHP
Dodatkowo do pobrania
- informacja ODO dla osób uczestniczących w rekrutacji na studia podyplomowe
- informacja ODO dla słuchacza studiów podyplomowych
Rekrutacja trwa do 30 września. Po zakończeniu naboru osoby, które zostały przyjęte, otrzymają zawiadomienie o wpisaniu ich na listę słuchaczy oraz terminie i miejscu rozpoczęcia zajęć.
Koszt studiów
Koszt uczestnictwa w studiach wynosi 5 900 zł płatne jednorazowo przed rozpoczęciem zajęć lub w dwóch semestralnych ratach
(+ 30 zł z tytułu wydania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych).